Tuesday, June 11, 2013

Toerisme in de lift


 

Een avontuurlijke rit over de bosrijke weg naar Apoera. (Foto: Fenny-Adeline Zandgrond)
  

 
 Lonelyplanet.com heeft Suriname  in 2010 geplaatst in de top tien van meest attractieve vakantiebestemming ter wereld. Het resultaat is:  het aantal buitenlandse toeristen sprong na twee jaren van daling, in 2010 met 35 procent omhoog. “Door de eurocrisis komen er minder toeristen uit Europa naar Suriname”, verklaart Stichting Toerisme Suriname (STS), manager Toeristische Statistieken Gerrold Vismale, "Maar dat is opgevangen door meer belangstelling van toeristen uit andere werelddelen". De nominatie van Lonely Planet kan volgens Vismale inderdaad bijgedragen hebben aan de plotselinge groei.
Lonely Planet roemt Suriname om zijn natuurschoon en de diverse culturen en talen.
Ook de vreedzame wijze waarop de nazaten van contractarbeiders uit Azϊe en slaven uit Afrika, de Libanezen en Joden met elkaar wonen, wordt als opmerkelijk beschouwd. Acht bevolkingsgroepen vormen een kleurrijk geheel in het land met ruim een half miljoen inwoners. De moskee en synagoge die in Suriname decennialang gebroederlijk naast elkaar staan dient als toeristische visitekaart. In overige landen zijn gelovige moslims en joden geslagen vijanden.

Vismale merkt meer toeristen uit Noord-Amerika en de Antillen op. Vooral uit Brazilië komen er volgens officiële cijfers van STS meer gasten naar Suriname. In een interview vertelt financieel deskundige, Saskia Boëtius van het Antilliaans eiland Bonaire, over haar keuze voor Suriname als vakantiebestemming.
 
Penningmeester Dinesh Ramlal van de Vereniging van Surinaamse Touroperators (VESTOR) claimt het succes van de afgelopen drie jaar voor de dienstverleners. Touroperators hebben een gat in de markt gezien; webpromoties - zoals onderstaande videobeelden - wordt vooral het natuurschoon in het binnenland gepromote in vreemde talen en participeren de bedrijven op diverse gespecialiseerde beurzen in Amerika en Canada.
Voor enorme stagnatie zorgt het uitblijven van de 7,2 miljoen Surinaamse dollar welke is beloofd door de regering aan STS. Het geld is bedoeld voor het aanboren van nieuwe markten. Als de overheid geen prioriteit geeft aan investeren in de toerismesector, vreest Ramlal opnieuw een daling in de statistieken.

Toerismespecialist Harrold Sijlbing deelt de mening van Ramlal. Suriname is gezien de andere landen op de lijst van Lonely Planet, niet overgewaardeerd. "De opportunities zijn geboden, maar er is onvoldoende gebruik van gemaakt. Het momentum is niet maximaal benut om aan zowel de aanbod- als vraagzijde verbeteringen aan te brengen", vindt hij. Over de mogelijkheden van het toerisme in Suriname heeft hij vaker geschreven in internationale vakbladen zoals de Worldwide Hospitality and Tourism Themes. De instelling van een Suriname Tourism Board, uitgerust met nationalistische academici, een stevig budget en gericht plan, is een belangrijke voorwaarde om de geboden kans optimaal te benutten, besluit Sijlbing.


De gladde Afobakaweg, de toegang tot vele recreatieoorden in de districten Para, Wanica, Brokopondo en Sipaliwini. (foto: Fenny-Adeline Zandgrond)
 
Intussen heeft de regering zichtbare maatregelen getroffen om de diensten aan zowel lokale als buitenlandse bezoekers aan recreatieoorden te professionaliseren. Voormalig vicepresident Ram Sardjoe gaf aan dat in vijf jaar bijkans 300 miljoen Amerikaanse dollars is geϊnvesteerd  in de rehabilitatie van  toegangswegen naar vakantieoorden, renovatie van logeergebouwen en gemeenschapshuizen alsook verbetering van medische faciliteiten. Regulering van het transport over weg, water en lucht naar het binnenland en de districten heeft geleid tot lagere tarieven, roemde Sardjoe de verworvenheden van zijn regering. -.
 
 
 










 

No comments:

Post a Comment